ADO Den Haag magazine | nr.5 - 2022/2023

35 De stichting ADO Den Haag in de Maatschappij biedt al ruim tien jaar sociaal-maatschappelijke activiteiten aan voor verschillende doelgroepen in haar regio. Met de grootste afdeling van het kantoor zetten projectmanagers, projectleiders, maatschappelijk trainers en stagiaires zich in om gemiddeld 2-4 activiteiten per dag te organiseren in de haarvaten van de Haagse wijken met voetbal als middel en ADO Den Haag als krachtig merk. Maar wat maakt ADO Den Haag nu zo uniek ten opzichte van andere ‘Betaald Voetbal Organisaties’? We nemen u graag mee in ons maatschappelijke verhaal. WELKE SOCIAALMAATSCHAPPELIJKE IMPACT HEEFT ADO DEN HAAG? Unieke structurele impactgerichte programma’s We hebben het er liever niet meer over, maar de coronapandemie heeft ons genoeg tijd gegeven om na te denken. Dit gebeurde ook binnen de afdeling die verantwoordelijk is voor de sociaal-maatschappelijke programma’s van de club. Er werd een andere koers gevaren waar incidentele activiteiten en het ondersteunen van kleinere goede doelen plaatsmaakten voor structurele impactgerichte programma’s, waarmee bewustwording en gedragsverandering plaatsvinden bij een willekeurige inwoner van onze mooie stad. Kortweg, meer unieke contactmomenten om echt impact te kunnen maken. Neem Kicksfit ADO Den Haag als voorbeeld. Hier komen supporters van de club gedurende het hele jaar wekelijks bij elkaar om 90 minuten keihard aan hun gezondheid te werken. Uit onderzoek blijkt dit effectiever dan twee theoretische sessies over leefstijlverbetering. “Het unieke zit hem in het feit dat wij als founder bij projecten betrokken zijn of projecten doen die geen andere ‘Betaald Voetbal Organisatie’ doet (bijvoorbeeld ‘Leven als een ADO-Prof!’). Daarin is het belangrijk dat we de positieve kant van de door sommigen vaak bekritiseerde ‘Haagse cultuur’ belichten. Goudeerlijk, arrogant, direct en eigenwijs vertalen wij naar: proberen uniek te zijn en voorop lopen, omdat wij ergens in geloven. Met meetbaar onderzoek die daaraan ten grondslag ligt, kunnen we beter sturen op de door ons gemaakte impact”, aldus Kees Brouwers (zie foto), werkzaam als Projectmanager MVO bij Stichting ADO Den Haag in de Maatschappij. » “HET UNIEKE ZIT HEM IN HET FEIT DAT WIJ ALS FOUNDER BIJ PROJECTEN BETROKKEN ZIJN”

RkJQdWJsaXNoZXIy ODM1NjU=